diş çekimi

Diş Çekimi

Diş çekimi; dişin kemikteki soket ismi verilen yuvasından çıkartılması işlemidir.

Ayakta tedavi prosedürü uygulanarak yapılan bir operasyondur.

Diş çekimi operasyonu, tedavi edilemeyecek kadar hasar görmüş olan dişlerde tercih edilir.

Diş etinin üzerine çıkmamış, diş pulpasına kadar yayılmış çürüğü bulunan, bağışıklık sistemini riske atan ya da çevre doku ve kemiğinde enfeksiyon olan dişler için çekim işlemi yapılır.

Diş Çekimi Neden Yapılır?

Diş çekiminin sebebi, hastanın ağız sağlığını korumaktır.

Diş hekimleri ilerleyen teknolojinin ve gelişen tekniklerin de katkıları ile dişin ağızda tutulması ve mevcut problemin tedavi edilmesi için gerekli çabayı gösterirler.

Dolgu ya da kanal tedavisi ile problemli dişin kurtarılıp kurtarılamayacağını değerlendirirler.

Ancak kurtarılamayacak durumda olan dişler için son çare olarak diş çekim operasyonuna başvururlar.

Ağız içerisindeki diğer dişlerin de zarar görmemesi ve problemli dişin başka sağlık sorunlarına da yol açmaması için diş çekimi yapılır.

Diş çekimine aday olan dişler çoğunlukla kemikle desteklenemeyen dişlerdir. Çekimi sebepleri arasında en fazla rastlananlar; travma, hastalık ve sıkışıklıktır.

Diş Çekimi Yapılırken Canım Yanar Mı?

Diş çekimi sırasında ağrı hissi oluşması gibi bir durum yaşanmaz. Hastanın konfor seviyesine ve diş çekimi operasyonunun zorluk derecesine göre uygulanacak olan anestezi çeşidine karar verilir. Çoğunlukla Lokal anestezi etkisi altında yapılan bir işlemdir. Diş çekiminde kullanılan anestezi çeşidine göre hissedilen acı aşağıdaki gibidir:

Lokal anestezi: Çekim bölgesinin yakınındaki birkaç bölgeye enjeksiyon yolu ile anestezi uygulaması yapılır. Hasta işlem sırasında uyanık olduğu için basit diş çekimlerinde tercih edilen bir anestezi çeşididir. Hasta hareket ve baskı hissini yaşamaya devam eder. Ancak yoğun bir acı hissi olmaz.

Sedasyon: Diş çekim sürecinin daha karmaşık olduğu hastalarda tercih edilen anestezi türüdür. Çoğunlukla cerrahi işlemler için tercih edilir. Ayrıca hastanın diş çekimi sırasında hissedeceği acıdan dolayı kaygılanması durumunda da sedasyon anestezisine başvurulabilir. Hasta sedasyon ile gerçekleştirilen diş çekimi sürecinde bilinçli olsa da operasyondan sonra bu süreci hatırlamaz.

Genel anestezi: Diş çekiminde genel anesteziye çok nadir ve sadece özel durumlarda başvurulur. Hasta genel anestezi sırasında bilincini tamamen kaybeder ve uyur. Diş çekimi esnasında acı hissi olmayacağı gibi aynı zamanda işlem süresi ile ilgili herhangi bir detayı da hatırlamaz.

Ayrıca diş çekimi operasyonu sonrasında da ağrı hissedilmemesi için diş hekimi tarafından ağrı kesici verilir. Operasyondan sonraki birkaç günlük ağrılı sürecin bu ağrı kesiciler ile atlatılması istenir. Hastanın karmaşık, diş eti ya da kemik cerrahisi gerektiren bir diş çekim süreci yaşaması halinde; diş hekiminin verdiği ağrı kesici de daha güçlü olur.

Diş Doktorumu Neye Göre Seçmeliyim?

Diş hekimi tercihi yaparken dikkat edilmesi gereken noktalar aşağıda verilmiştir:

Alanında deneyimi ve uzmanlığı bulunan bir diş hekimi ile diş çekimi konusunda görüşülmelidir.

Mezun olduğu fakülte, tamamladığı uzmanlık eğitimleri, yurt içi ve yurt dışında katıldığı kongreler ve aldığı klinik eğitimler göz önüne alınmalıdır.

Uzman bir diş hekimi, diş çekiminin gerekip gerekmediği konusunda hızlı ve etkin çözümler sunabilir.
Tavsiye edilen ve diğer hastalar tarafından hakkında olumlu görüşler bildirilmiş olan bir diş hekiminin diş çekimi ile ilgili yorumları dinlenmelidir.
Diş çekiminin başarılı olabilmesi için doğru yöntem ve tedavi şekli belirlenerek diş çekimi yapılmalıdır.

Her hastaya özel tedavi planlaması yapan, çene ve kemik yapısına zarar vermeyecek teknikler ile diş çekimini gerçekleştiren diş hekimleri tercih edilmelidir.
Hastaların beklentilerini ve problemlerini anlatabildikleri, sağlıklı iletişim kurabildikleri hekimlerden diş çekimi konusunda yardım almaları gereklidir.
Tedaviyi geciktirmeyen, aynı gün teşhis koyan ve tedaviyi planlayan diş hekimleri ile görüşülmelidir.

Diş Çekimi Operasyon Süreci

Diş çekim işlemi öncesinde hastanın sistematik bir rahatsızlığı olup olmadığına ve kan sulandırıcı ilaç kullanıp kullanmadığına bakılır.

Diş çekimi operasyonu kanamalı bir operasyon olduğu için hastanın işlem öncesinde kan sulandırıcı ilacı bırakmış olması gereklidir.

Diş çekimi operasyonuna başlamadan önce kararlaştırılan anestezi türü uygulanır.

Hastanın ağrı hissetmediğinden emin olunduktan sonra diş çekimi gerçekleştirilir.

Dişin sabit kalmasını sağlayan çene kemiği ile olan bağları gevşetilerek çekim işlemi gerçekleştirilir.

Diş kökünde iltihap olması halinde, iltihap temizlenir. Ayrıca kemikteki açıklığın büyük olması halinde de dikiş atılması tercih edilir.

Diş çekimi sonrasında kanamanın durdurulabilmesi ve kanın pıhtılaşması için çekim alanına gazlı bez yerleştirilir ve hastanın ortalama 20-30 dakika bu gazlı bezi ısırması istenir.

Diş Çekim Türleri

Diş çekimi çeşitleri, basit ve cerrahi olmak üzere iki adettir ve bu operasyonların uygulanma süreci şu şekildedir:

Basit diş çekimi: Anestezi uygulandıktan sonra hastanın dişinin gevşetilmesi için elevatör ve dişin tutularak çekilmesi için forseps araçları kullanılır.

Hasta çok fazla acı hissetmese de bu işlem sırasında baskı hisseder.
Cerrahi diş hekimi: Anestezi sonrasında diş etine kesi atılır.

Diş hekiminin dişin köküne erişmesine kemiğin engel olması halinde, diş çekilmeden önce kemik alınır.

Ardından diş çekilir. Diş çekiminin daha kolay olması için cerrahi operasyonlarda çoğunlukla dişin parça parça alınması tercih edilir.

Hangi Durumlarda Diş Çekilir?

Diş çekimi yapılan haller aşağıda belirtilmiştir:

İleri derecede çürük ve madde kaybı olan dişler uygulanacak olan tedavi ile kurtarılamayacağı için çekilmeleri tercih edilir.
Hastanın çarpma ve darbe sonrasında tedavisi yapılamayacak şekilde dişleri kırılmışsa, bu dişlerin çekilmesi gereklidir.
Kanal tedavisi uygulanan dişler eğer kurtarılamamış ve apse yapmışsa, diş çekimi gerekli hale gelir.
İleri derecede diş eti iltihabı yaşanıyor ve bu sebeple sallanan diş varsa, diş çekimi yapılmalıdır.
Zamanın düşmeyen süt dişleri için diş çekimi yapılır.
Dönme, devrilme gibi konum değişikliği problemlerine neden olan dişlerin çekilmesi gereklidir.
Kist ya da tümör bulunan dişlerin çekimi tercih edilir.
Tam sürememiş, gömülü durumda olan ve problem yaratan dişer çekilir. Çoğunlukla 20’lik dişlerde yaşanan bir sorundur.
Ortodontik tedavi gören hastalarda ağız içi yer darlığı sebebi ile bazen problemsiz dişlerin çekilmesine de karar verilebilir.

Diş Çekimi Sonrasında Nelere Dikkat Edilir?

Diş çekiminden sonra bilinmesi gerekenler şöyledir:

Diş çekimi sonrasında 6-24 saat içerisinde kanamanın durması gereklidir. Kanamanın daha uzun sürmesi halinde, diş hekimi ile iletişime geçilmelidir.
Diş çekiminin üzerinden 24 saat geçmeden dişler fırçalanmamalıdır. Sonrasında da çekim bölgesine baskı uygulamadan fırçalamaya özen gösterilmelidir.
Çekimden sonraki 24 saat boyunca yaralı bölgenin kullanılmaması, sigara ve alkol tüketilmemesi gereklidir.
Diş çekimi sonrasındaki 2 saatte yiyecek tüketilmemelidir. İki saat dolduktan sonra da çok sıcak ya da çok soğuk yiyecek tüketmemeye özen gösterilmelidir.
Çekim yerinin temiz tutulması, o bölgedeki yaranın yemek artığı ile dolmaması önemlidir.

Diş Çekim Fiyatları

Diş çekim ücretleri; diş çekimi için yapılan tedavi planlamasına göre farklılık gösterir. Çekilecek olan diş sayısı, diş çekiminde kullanılacak olan yöntemler, diş çekimi öncesinde diş hekiminin istediği tetkikler, diş çekimi ile beraber başka bir operasyon yapılmasının gerekip gerekmediği, diş çekimini yapacak olan diş hekiminin uzmanlık derecesi gibi faktörler diş çekim fiyatları üzerinde belirleyici etkiye sahiptir. Diş çekimi fiyatı ile ilgili net bir bilgi verilebilmesi için hastanın diş hekimi tarafından detaylı muayene edilmesi, ağız içi durumuna bakılması ve tedaviden beklentisinin dinlenmesi gereklidir.