Diş Teli Tedavisi

Diş teli tedavisi; ortodonti tedavileri arasında en yaygın olarak tercih edilenidir. Ağız ve diş yapısındaki bozuklukların düzeltilmesi için diş teli tedavisi uygulanır. Sosyal yaşamda aktif olmayı engelleyen, konuşmada ya da yemede güçlük yaşanmasına neden olan durumlar; diş teli uygulaması ile düzeltilir. Diş teli tedavisi ile istenen sonuca birkaç ayda ya da birkaç yılda ulaşılır. Diş teli tedavisi bittikten sonra elde edilen düzelmenin tekrar bozulmaması için pekiştirme tedavisi uygulanır. Hastanın taleplerine ve diş hekiminin tercihlerine göre pekiştirme apareyleri ile pekiştirme tedavisi uygulanır.

Diş Teli Tedavisi Nedir?

Diş teli uygulaması; dişlerdeki çarpıklık ve eğrilik gibi ideale aykırı olan durumların düzeltilerek dişlerin daha estetik görünmesini sağlayan tedavidir. Diş teli tedavisi ile beraber dişlerin hem daha sağlıklı olması hem de doğru pozisyonlarında bulunmalarının sağlanması amaçlanır. Diş teli uygulaması ile dişler ideal konumuna geldiği gibi aynı zamanda konuşma bozukluğu ve diş gıcırdatması gibi sağlık problemlerinin yaşanmasının da önüne geçen bir tedavidir. Diş teli tedavisinin başarıya ulaşabilmesi için tedavi planlamasının doğru şekilde yapılması büyük önem taşır. Tedaviye başlanmadan önce hastanın ağız ve diş sağlığına bakılır ve eğer çürük ya da iltihap gibi problemler varsa önce bunlar için tedavi uygulanır.

Diş Teli Tedavisi Kimlere Uygulanır?

Diş teli uygulanan hastalar aşağıdaki gibidir:

• Dişlerinde çapraşıklık ya da yamuk dizilim sorunu olan hastalara diş teli tedavisi uygulanır.
  • Ağızdan nefes alma, ağzı açık uyuma ve horlama sorunu olan hastalarda diş teli uygulaması tercih edilir.
  • Üst ve alt çenenin birbirlerine orantısız olmaları ve çene bozukluklarının bulunması halinde, diş teli ile bozukluklar düzeltilir.
  • Dişlerinde ya da çenesinde sorun olmayan ancak dişleri arasında boşluk bulunan hastalarda diş teli tedavisi tercih edilir.
  • Dişlerinde üst üste binme sorunu yaşayan hastalar, diş teli tedavisi ile bu problemlerine çözüm bulabilir.
  • Hastaların dişlerinde dönme problemi varsa, diş teli tedavisi ile sorun giderilebilir.
  • Dişlerin temizlenmesini zorlaştıran, diş sağlığını tehdit eden bir problem olması halinde, diş teli tedavisi ile bu sorun çözüme ulaştırılabilir.

Diş Teli Tedavisi Nasıl Yapılır?

Diş teli tedavi aşamaları aşağıda açıklanmıştır:

• İlk tedavi sırasında hastanın diş teli uygulaması için uygun olup olmadığı değerlendirilir. Tedaviye başlanabilmesi için hastanın öncesinde farklı bir tedavi görmesinin gerekli olup olmadığına bakılır. Ayrıca hastaların diş taşı temizliklerinin kontrolü de sağlanır. Diş telleri hastanın ağzının içerisinde uzun süre kalacakları için tedaviye başlamadan önce ağız sağlığının iyi durumda olması gereklidir.
  • Diş teli tedavisine uygun olan hastalar için tedavi planlaması yapılır. Dişlerin ve ağız içerisinin üç boyutlu fotoğrafları çekildikten sonra diş telleri için üst ve alt çeneden ölçü alınır. Ayrıca hastanın kemik yapısının incelenebilmesi için farklı filmler de talep edilir.
  • Diş teli uygulama aşamasında hastanın azı dişlerinin dış yüzeyine bir tane olacak şekilde braketler yapıştırılır.
  • Braketlerin yapıştırma işlemi sonlandıktan sonra diş telleri yapıştırılır. Diş tellerinin braketlere sabitlenmesi için ise ligatür tellerinden yararlanılır.
  • Diş telinin hastanın dişlerinde ne kadar süre kalacağı, her hasta için farklılık gösterir. Hastanın bu süreçte dikkat etmesi gerekenler diş hekimi tarafından kendisine aktarılır.

Diş Teli Fiyatları

Diş teli ücretleri üzerinde belirleyici olan kriterler aşağıda verilmiştir:

• Diş teli tedavisinde kullanılan malzemenin kalitesi, tedavi ücretini etkiler. Tedavinin başarılı olabilmesi için maliyeti düşürmek amacı ile ucuz malzemeler kullanmak yerine kaliteli malzemelerin tercih edilmesi gereklidir.
  • Diş teli uygulamasında kullanılan malzemenin cinsine göre tedavi fiyatları farklılık gösterir. Metal malzeme kullanılan diş teli tedavilerinin fiyatları, porselen malzeme kullanılan diş teli uygulamalarının ücretlerine göre daha uygun olur.
  • Tedavi süresi, tedavi fiyatları üzerinde belirleyicidir. Tedavi süresi ise hastanın ağız içerisindeki dişlerinin konum bozukluklarına göre belirlenir. Dişlerinde çapraşık problemi az olan hastaların tedavileri 8-10 ay arasında sonlanabiliyorken çapraşıklığın çok olduğu hastalarda bu süre 2-3 yıla çıkabilir. Dolayısı ile diş problemleri fazla olan hastaların tedavi ücreti daha yüksektir.
  • Tedavi planlamasına göre diş teli tedavisi fiyatları değişiklik gösterir. Bazı hastalarda diş çekimi gibi ekstra uygulamalara da tedavi planlamasında yer verilir. Böyle durumlarda tedavi masrafı daha yüksek olur.

Diş Teli Tedavisinde Kullanılan Malzemeler Nelerdir?

Diş teli uygulamasının ana unsurları; braketler, tüpler/bantlar, teller ve destek sağlayan yardımcı parçalardır. Braketler dişlerin üzerine yapıştırılan malzemelerdir. İçlerinden tel geçer. Metal, seramik, kompozit veya zirkonyum malzemelerinden braketler diş teli tedavisinde tercih edilir. Telin kuvvetini dişe iletmekle görevli olan parçalara braket ismi verilir. Bantlar ise azı dişlerine yapıştırılan ufak parçalardır.

Diş Teli Tedavisine Ne Zaman Başlanır?

Diş teli uygulamasında yaş sınırı çocuklar için 10-12 olurken, yetişkinler için herhangi bir yaş sınırlaması yoktur. Diş teli tedavisi uygulanmasını gerektirecek olan ortodontik problemlerin erken teşhis edilebilmesi ve önlemlerin de erken alınabilmesi için 7 yaş ile beraber diş hekimine muayene olunmalıdır. Erken tedavi uygulanmasını gerektiren bir durum olduğunda, 10-12 yaş ile beraber tedavi uygulanmaya başlanır. Tedavilerden daha etkili sonuç alınabilmesi için ise gelişim düzensizliklerinin düzeltilmiş olması gerekir.

Diş Teli Tedavisi Ne Kadar Sürede Sonlanır?

Diş tellerinin çıkma süresi, hastaların diş yapılarındaki bozukluklara göre değişir. Diş yapısı bozukluğu fazla olan hastaların tedavi süreleri de daha uzundur. Diş teli tedavisi için gerekli olan süre en az 1.5 senedir. Dişlerin düzelmeye başlaması ile ilgili ilk emarelerin görülmesi ise, diş teli tedavisine başlandıktan sonraki 2-3 aydır. Diş teli uygulamasının hızlandırılması gibi bir uygulama yoktur. Ancak bu süreçte diş hekiminin tavsiyelerinin dinlenmesi halinde, diş teli tedavisi daha hızlı sonlanır.

Diş Teli Tedavisinde Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Diş teli uygulaması sonrasında bilinmesi gerekenler şu şekildedir:

• Diş teli takıldıktan sonra ilk birkaç gün hasta dişlerinde sıkışma, acı ve hafif ağrı hissedilebilir. Alışma sürecinde meydana gelen ağrılar olmakla beraber, kısa süre içerisinde ağrıların geçtiği görülür. Ancak bu süreçte eğer ağrılar dayanılmaz hale geliyorsa, diş hekiminin verdiği ağrı kesiciler kullanılmalıdır.
  • Diş teli tedavisine başlandıktan sonra ağız ve diş bakımlarının düzenli olarak yapılmasına devam edilmelidir. Diş tellerinin arasında besin artıklarının birikmesinin önüne geçilmelidir. Dişler düzenli olarak dikkatli bir şekilde fırçalanmalıdır. Arayüz fırçası ile de braket aralarının fırçalanmasına özen gösterilmelidir.
  • Ağız bölgesine sert bir darbe almaktan kaçınılmalıdır. Braketlerin kırılmaması için ağız bölgesine darbe alma riski yaratan spor faaliyetlerinden de bir süre uzak durulmalıdır.
  • Diş telinin yeni takılmış olduğu zamanlarda sert kabuklu yiyeceklerin, sert meyvelerin ve içinde çekirdeği olan meyvelerin tüketilmemesi gereklidir. Alışma süreci geçtikten sonra hasta istediği besinleri tüketmekte özgür olur.
  • Alkollü ve gazlı içeceklerin dişlerdeki braketleri yerinden oynatma riski olduğu için diş teli kullanılan süre boyunca bu tarz içeceklerden uzak durulmalıdır.
  • Tellerin zarar görmemesi adına ilk zamanlarda kolay parçalanabilen yiyecekler tercih edilmelidir.
  • Diş teli tedavisi sonrasında jelibon ve sakız gibi yapışkan yiyeceklerden uzak durulması gereklidir.