Laminate Veneer

Laminate veneer; estetik diş tedavisi yöntemlerindendir. Laminate veneer uygulaması, genellikle estetik gülüş tasarımı için yapılır. İstenen diş formunun verilebilmesi ve diş renginin sağlanabilmesi için dişlerin ön yüzeyine ince porselen yapılar yapıştırılır. Bu porselen yapıların kalınlıkları ise, 0.3-0.7 mm aralığındadır. Dişlerinden estetik açıdan memnun olmayan hastalara laminate veneer uygulaması yapılır. Dişlerdeki renk bozuklukları, ortodontik tel tedavisinin tercih edilmediği çapraşık dişleri, dişlerdeki form bozuklukları gibi problemleri laminate veneer ile düzeltebilmek mümkündür.

Laminate Veneer Nedir?

Laminate veneer uygulaması; dişlerin hem sağlıklı olması hem de estetik görünmesi için başvurulan bir uygulamadır. Hastanın hem psikolojik hem de fiziksel olarak kendisini daha iyi hissedebilmesi için yapılır. Porselen ve kompozit olmak üzere iki farklı materyal ile laminate veneer tedavisi uygulanabilir. Çapraşıklık, renk kaybı, dişlerde eksiklik gibi hastayı olumsuz etkileyebilecek problemlerin ortadan kaldırılması için başvurulan bir uygulamadır. Hastanın dişleri arasında küçük boşlukların ya da çapraşıklıkların olması halinde sadece kompozit malzeme ile uygulama yapılırken detaylı işlem yapılması gereken durumlarda yaprak porselen uygulaması tercih edilir.

Laminate Veneer Nasıl Yapılır?

Laminate veneer tedavisi yapılmadan önce hastanın bu tedavi için uygun olup olmadığına bakılır. Uygulama esnasında hastanın herhangi bir acı hissetmemesi için lokal anestezi uygulanır. Yaprak porselen dişin, hastanın dişinin üzerine tam oturması istenir. Bu sebeple yaprak diş kaplama levhasının boyutları kadar ön dişlerin yüzeyleri aşındırılır. Aşındırılan bölgeye göre ölçü alınır. Alınan ölçüler laboratuvara gönderilir ve hazırlanan yuvaya oturacak şekilde yaprak porselenlerin hazırlanması için prova çalışmaları yapılır. Doğru ölçü ile yaprak porselenler hazırlandıktan sonra törpülenmiş dişin üzerine yerleştirilir. Doğru ölçüde yaprak porselen hazırlanması ortalama 5 günü bulabilir. Uygulamanın tamamlanması ve hastanın sağlıklı dişlere kavuşması ortalama 7-8 gün sürer. İki seansta uygulama tamamlanır. Tedavi sürecinde diş hekiminin tercih etmesi halinde yaprak porselenler hazırlanana kadar geçici dolgu yapılabilir.

Laminate Veneer Tedavi Planlamasında Önemli Unsurlar Nelerdir?

Laminate veneer tedavisinde estetik açıdan önemli unsurlar şöyledir:

Zenith noktaları: Kron konturunun en yüksek seviyelerini belirleyen bu noktalar, dişlerin distal ve malyaze devrilmiş konumlarının düzeltilmesi açısından önemlidir.

Dişlerin şekilleri ve konumları: Yüz morfolojisi ile diş şekillerinin uyum içerisinde olması gereklidir. Örneklendirmek gerekir ise; diş yüzeyi düz olan hastalarda dokunun daha fazla ışık yansıtması, daha geniş ve büyük görüntü elde edilmesini sağlar. Hatları yuvarlak ve yüzeyleri düzensiz dişlere sahip olan hastalarda ise tersi bir görüntü oluşur.

Renk: Doğal bir görünüm yakalayabilmek için laminate veneer tedavisinde doğru renk tonlarının tercih edilmesi gereklidir. Örnek vermek gerekir ise; alt ön dişler, üst dişlere göre daha beyaz renktedir. Hasta gülerken en parlak görünüme sahip olan dişler, üst ön santral dişlerdir.

Simetri: Laminate veneer uygulaması sonrasında daha doğal bir görünüm elde edebilmek için simetri ve denge yakalanmalıdır. Merkezin iki tarafı aynı olmaya fakat benzer olan diş yapılarından oluşur.

Orta hat: Yüz orta hattı ile üst kesici dişler arasındaki orta hattın çakışmasına özen gösterilmelidir. Laminate veneer uygulamasında orta hat kayması olması, büyük bir kusur olarak kabul edilir.

Gülme hattı: Gülme hattı her bireyde farklıdır. Cinsiyete göre de farklılık gösterir. Gülme hattı dikkate alınarak laminate veneer tedavisi uygulanmalıdır.

Diş eti sağlığı: Diş eti dokularının yeterli sağlıkta olduğundan emin olunmalı ve sağlıklı olmaması halinde yeterli sağlığa ulaşması için beklenmelidir.

Laminate Veneer Tedavisi Uygulanan Durumlar Nelerdir?

Laminate veneer yapılan durumlar aşağıda verilmiştir:

Daha estetik bir gülüşe sahip olmak ve gülüşünü yeniden dizayn ettirmek isteyenlerin başvurduğu bir uygulamadır.
Dişlerinde renk, şekilde ve diş bozuklukları olanların bu problemleri giderebilmek için laminate veneer tedavisi görmeleri gereklidir.
Laminate veneer uygulaması ile dişler arasındaki boşluklar doldurulabilir.
Ön ve arka dişlerde çatlama ya da kırılma varsa, laminate veneer uygulaması tercih edilebilir.
Dişlerin kalıcı olarak beyazlaması isteniyorsa, laminate veneer uygulanabilir.
Dişlerdeki çarpıklık ve eğriliklerin düzeltilmesi, onarılması için laminate veneer yapılabilir.
Aşınmış dişler tedavi edilirken laminate veneer tedavisine başvurulabilir.
Laminate veneer için yaş sınırı 18’dir. 18 yaşından büyük olan, tedaviye engel bir durumu bulunmayan ve dişlerinin görünümünden rahatsızlık duyan hastalara laminate veneer tedavisi uygulanır.

Laminate Veneer Uygulanamayacak Kişiler Kimlerdir?

Laminate veneer tedavisine uygun olmayan hastalar aşağıdaki gibidir:

Alt çenesi daha önde olan hastalarda bu durum düzeltilmeden laminate veneer uygulaması yapılmaz.
Çenesinde ters kapanma olan hastalar laminate veneer için uygun değillerdir.
Yeterli miktarda mine olmaması durumunda laminate veneer yapılması mümkün değildir.
Dental fluorozisli yani yapışmama sorunu mevcut ise laminate veneer tedavisi uygulanamaz.
Uykuda diş sıkma ve diş gıcırdatma sorunu olan hastalara laminate veneer uygulaması yapılsa bile sonuç alınamayacağı için bu problem çözülmeden yaprak porselen uygulaması yapılmaz.

Laminate Veneer Tedavisinden Sonra Nelere Dikkat Edilmelidir?

Laminate veneer sonrasında uygulanması gerekenler, hem kaplamaların aşınmaması hem de problemsiz şekilde daha uzun süre kullanılabilmesi için dikkat edilecek noktalardır. Laminate veneer uygulamasından sonra dikkat edilmesi gerekenler aşağıda belirtilmiştir:

Hastanın sert kabuklu yiyecekler tüketmekten kaçınması gereklidir.
Gece diş sıkma sorunu olan hastaların gece plağı kullanarak bu problemlerini çözmeleri gereklidir.
Elastik ve esnek yapıda gıdalar tüketilecek ise, ısırmak ya da kopartmak yerine dilimledikten sonra yemek daha doğrudur.
Laminate veneer uygulaması yapıldıktan sonra da hastanın ağız ve diş bakımına önem vermeye devam etmesi gereklidir. Düzenli olarak dişlerini fırçalamalı ve diş ipi ile de temizlemelidir.
Tedaviden sonra düzenli aralıklar ile diş hekimi ziyareti yapmaya devam edilmelidir.
Tırnak yemek ya da kalem, toka ve iğne ısırmak gibi parafonksiyonel alışkanlıkların bırakılması gereklidir.

Laminate Veneer Tedavisinden Sonra Özel Bakım Gerekir Mi?

Laminate veneer sonrası bakımı yapılırken standart diş bakımına ek olarak farklı bir uygulama yapılmasına gerek yoktur. Hastanın ağız ve diş sağlığına dikkat etmesi, diş hekimi kontrollerini aksatmaması yeterlidir. Ağız bakımının aksatılmaması, uygulamanın daha uzun ömürlü olmasını sağlar.

Laminate Veneer Uygulamasının Avantajları Nelerdir?

Laminate veneer tedavisinin artıları şu şekildedir:

• Dişleri koruyucu özelliği bulunan bir uygulamadır.Renk ve görünüm açısından değerlendirildiğinde, hastaların doğal dişlerine en yakın görüntüyü ortaya koyabilecek kaplama türlerinden biridir. Doğal diş rengi tercih edildiğinde, yapay bir uygulama olduğu anlaşılmaz.
  • Dişlerin estetik bir görünüme kavuşmasını sağlar.
  • Laminate veneer işleminden sonra hastaların doğal dişlerini kullanırken yapacakları uygulamalara ek olarak yapmaları gereken farklı bir işlem yoktur. Bu nedenle hastalar için kullanım kolaylığı sağlar.
  • Aşınmaya karşı dirençli yapısı bulunan bir malzemedir.
  • Laminate veneer uygulaması esnasında tercih edilen adezivler, diş ile cam seramik arasında kimyasal kenetleme olmasını sağlarlar.
  • Anestezi uygulanmasına gerek kalmadan da gerçekleştirilebilecek bir tedavidir.
  • Hasta tedavi sonrasında çay, kahve gibi renklendirici içecekler tüketse bile dişlerinin renginde değişim gözlenmez.
  • Laminate veneer tedavisi tamamlanmadan önce hasta uygulamanın son halini görebildiği için ortaya çıkacak olan sonucu öncesinde bilir ve istemediği bir sonuçla karşılaşarak sürpriz yaşamaz.