Periodontoloji Tedavisi

Periodontoloji tedavisi; diş eti tedavisi olarak bilinen ve diş – çene kemiği arasında yer alan bağ dokusu hastalıklarının tedavisi olarak da tanımlanabilen periodontologlar tarafından uygulanan bir tedavi yöntemidir. Periodontoloji tedavisi kapsamına giren ve periodontoloji bölümünü ilgilendiren diş kısımları şu şekilde sıralanabilmektedir:

• Dişin kök kısmındaki en dış tabaka (Sement Dokusu)
  • Dişin kök kısmını çevreleyen kemik dokusu (Alveol Kemik Dokusu)
  • Diş eti kısmı
  • Dişin kök kısmı ile kemik kısmı arasındaki lifli doku

Periodontoloji tedavisi ile hastanın diş kayıplarını en aza indirmek amaçlanmaktadır. Bu nedenle erken teşhis ve tedavinin oldukça önemli olduğunu söylemek gerekmektedir. Tedavilerin genel kapsamı başlangıç tedavisi, değerlendirme süreci, ileri tedavi ve idame tedavilerden oluşabilmektedir.

Periodontoloji Nedir?

Periodontoloji dişin çevre dokuları ile ilgilenen bilim dalı olarak açıklanabilmektedir. Bu alanda uzman olan kişiler “periodontist” olarak anılmaktadır. Dişin çevre dokularında meydana gelen iltihaplı hastalıklara ise periodontal hastalıklar adı verilmektedir.

Dişin çevre dokularında diş etleri vb. yumuşak dokular olduğu gibi çene kemiği gibi sert dokular da bulunmaktadır. Periodontoloji bilimi diş etlerini ve diş köklerinin çevresindeki doku hastalıklarını araştırmaktadır.

Düzenli yapılan kontrollerde hastalığın kolayca saptanması ve müdahale edilmesi mümkündür. Ancak hastanın diş bakımına ve diş kontrollerine özen göstermediği durumlarda iltihap ilerleyerek diş kaybına neden olabilmektedir.

Periodontal Hastalıklar Nelerdir?

Periodontal hastalıklar kısaca dişleri destekleyen dokularda ve diş etlerinde meydana gelen iltihabi hastalıklar olarak açıklanabilmektedir. Periodontal hastalıklar hakkında bilgi sahibi olmak, özellikle erişkin bireyler için oldukça önemlidir. Yapılan araştırmalar erişkinlerde diş kayıplarının %70 oranında periodontal hastalık kaynaklı olarak meydana geldiğini göstermektedir.

Periodontal hastalıklar erken dönemde saptandığında çok daha rahat bir şekilde tedavi edilebilmektedir. Bu dönem “gingivitis” olarak adlandırılan diş eti iltihabı dönemidir. Özellikle renk değiştiren, hacimli ve kanamalı diş etleri, bu döneme işaret etmektedir. Hastalığın tedavi edilmediği durumlarda ise alveol kemik yapısına kadar ilerleyebilmektedir. Bu durumda hastalık “periodontitis” olarak adlandırılacaktır. Hastalığın diş eti ve kemik bölgesinde yıkım oluşturmaya başlaması durumunda, tedavi yapılmadığı takdirde ağrı ve kanamanın yanı sıra diş kayıpları da meydana gelebilmektedir.

Diş Eti Hastalıklarının Genel Belirtileri Nelerdir?

Diş eti hastalıklarının genel belirtileri, hastalıkların erken teşhis edilmesi ve diş kayıplarının önüne geçilmesi için bilgi sahibi olunması gereken noktalardan birisidir. Buna göre diş eti hastalıklarında görülen en yaygın belirtiler şu şekilde sıralanabilmektedir:

• Diş fırçalama sırasında diş etlerinde kanama olması
  • Diş etlerinde hassaslaşma ve şişlik meydana gelmesi
  • Diş etlerinin dişlerden kolay ayrılabilmesi
  • Dişler ve diş etleri arasında iltihaplı akıntı meydana gelmesi
  • Dişler arasındaki aralıkların artması
  • Dişlerin sallanmaya başlaması
  • Bölümlü protez uyumunda bozulma meydana gelmesi
  • Ağızda devamlı ağız kokusu olması
  • Diş etinde kaşınma meydana gelmesi

Periodontal hastalıklar çocukluk döneminden yaşlılığa kadar her yaş grubunda görülebilen bir problemdir. Hastalığın son aşamalarına kadar ağrı gibi bir belirtisi olmaması nedeniyle diğer belirtileri dikkatle takip etmek ve böyle bir durumda vakit kaybetmeden bir uzmana başvurmak, diş kayıplarının engellenmesi için oldukça önemlidir.

Diş Eti Hastalıkları Neden Meydana Gelir?

• Diş eti hastalıklara neden olan faktörler incelendiğinde genetik, çevresel ve kişisel birçok farklı etkenin hastalıkların meydana gelmesinde etkili olduğu söylenebilmektedir. Bu kapsamda hastalıkların en önemli sebepleri şu şekilde sıralanabilmektedir:
  • Ağız hijyenine önem verilmemesi en önemli neden olarak gösterilebilmektedir. Dişlerde meydana gelen bakteriyel diş plakları ağız bakımı ile uzaklaştırılmadığında, diş eti hastalıklarına neden olabilmektedir.
  • Sigara pek çok ağız ve diş hastalığına neden olabilmektedir.
  • Stres, vücudun diş eti hastalıklarıyla mücadele etmesine engel olabilmektedir.
  • Kronik hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçlar diş etlerinde probleme neden olabilmektedir. Bu durumda mutlaka ilaç değişikliği talep edilmesi gerekmektedir.
  • Hamilelik döneminde meydana gelen hormonal değişiklikler diş eti hastalıklarına neden olabilmektedir.
  • Dişlerin sıkılması ve gıcırdatılması tedavi edilmediğinde, dişlerde kuvvet kaybına ve buna bağlı olarak periodontal hastalıklara neden olabilmektedir.
  • Vitamin eksikliği, diş eti hastalıklarına neden olan bir diğer problemdir. Vitamin eksikliği bağışıklık sistemini zayıflatarak diş eti enfeksiyonlarına neden olabilmektedir.

Periodontoloji Nasıl Yapılır?

Periodontoloji tedavisi, birkaç farklı temel aşamadan oluşmaktadır. Tedavi sürecine ilişkin bilinmesi gerekenler şu şekilde sıralanabilmektedir:

• Periodontoloji tedavisi, hastalığın teşhisi ile başlamaktadır. Hastadan alınan ön bilgi doğrultusunda klinik muayene ile periodontal hastalık bulgusu aranmakta ve radyografik değerlendirmeler yapılarak net teşhis koyulmaktadır.
  • Hastalık tanısı koyulduktan sonra hastaya sürece dair bilgi verilmekte ve bu süreçte ağız hijyenini nasıl sağlaması gerektiğine dair detaylar anlatılmaktadır.
  • Diş çevresindeki diş taşları özel aletler kullanılarak temizlenmekte ve polisaj işlemi ile diş yüzeyleri parlatılmaktadır. Bu aşama, hastalığın derecesine göre çok daha kapsamlı bir temizlik işlemini içerebilmektedir.
  • Akut diş eti enfeksiyonu gibi durumlarda antibiyotik tedavisi ile profesyonel temizlik desteklenmektedir.
  • Periodontal hastalıkların en ileri seviyede olması durumunda diş ve diş eti temizliği cerrahi müdahale ile gerçekleştirilmektedir.

Periodontal Küretaj Nedir?

Periodontal küretaj, hastalığın derin dokulara inmesi nedeniyle gerçekleştirilen tedavi yöntemidir. Bu tedavi yönteminde hastalık diş ve diş eti arasında meydana gelen alanın temizlenmesi amaçlanmaktadır. Periodontitis hastalıklarda dişleri destekleyen dokularda bir miktar kayıp meydana gelmektedir. Bu durum diş ve diş eti arasında “cep” adı verilen bir alan oluşmasına neden olmaktadır. Cep neticesinde hastalık daha kolay ilerlemektedir. Periodontal küretaj işlemi ile cep bölgesi temizlenmektedir.

Periodontal Hastalıklarda Flap Operasyonu Nedir?

Periodontal hastalıklarda flap operasyonu, hastalığın çok derine ilerlemesi durumunda gerçekleştirilen cerrahi operasyon olarak açıklanabilmektedir. Yukarıda da belirtilmiş olduğu gibi hastalığın ileri aşamalarında profesyonel temizlik ve antibiyotik tedavisi yetersiz kalmaktadır. Bu durumda flap operasyonu gerçekleştirilmektedir. Operasyona dair bilinmesi gereken detaylar şu şekilde sıralanabilmektedir:

• Lokal anestezi altında gerçekleştirilen bir işlemdir. Bu nedenle operasyon sırasında hasta herhangi bir ağrı / sızı hissetmemektedir.
  • Flap operasyonunda dişeti dokusu cerrahi yöntemler ile kaldırılmaktadır.
  • Kaldırılan bölgedeki bakteriler, artıklar ve iltihaplı dokular temizlenmektedir.
  • Son olarak dikiş atılarak işlem sona erdirilmektedir.

Periodontal Cerrahi Tedaviden Sonra İyileşme Süreci Nasıldır?

Periodontal cerrahi tedavi operasyonundan sonra iyileşme süreci ile ilgili bilinmesi gereken detaylar şu şekilde sıralanabilmektedir:

• Operasyon lokal anestezi altında gerçekleştireceği için hasta müdahaleden hemen sonra uyuşukluk hissedebilmektedir. Bu durum geçene kadar yeme içme faaliyetlerinden kaçınmanız gerekmektedir.
  • Operasyondan sonraki ilk birkaç gün tükürmekten kaçınmanız gerekmektedir.
  • Şişlik problemi “olağan” kabul edilmekte ve genellikle üçüncü günden itibaren azalarak bir hafta içinde tamamen geçecektir.
  • Operasyonun iyileşme süreci yaklaşık olarak 1 hafta sürmektedir. Bu süreçte bölgede mekanik bir travma meydana gelmemesi için sert besinler tüketmekten kaçınmak önemlidir.
  • Operasyon bölgesinin temiz tutulması, iyileşme sürecinin konforlu geçmesi ve tedavinin başarıyla sonuçlanması için oldukça önemli bir noktadır.
  • Hastaların operasyondan bir hafta önce sigarayı bırakması tavsiye edilmektedir. Aynı şekilde operasyondan sonra da, iyileşme sürecinin olumsuz etkileyeceği için sigara tüketilmemelidir.
  • Operasyondan sonraki ilk birkaç gün çok sıcak, çok soğuk, asitli ve yoğun baharatlı besinleri yiyip içmekten kaçınmanız gerekmektedir.
  • Operasyondan sonra dikişlerinizin alınması yaklaşık olarak 1 hafta sürecektir.
  • Operasyondan 1,5 ay sonra mutlaka tekrar muayene olmalısınız. Bu sayede gerekli bakım işlemleri yapılarak operasyon bölgesi kontrol edilecektir.

Diş Eti Hastalıklarını Önlemek İçin Neler Yapılabilir?

Diş eti hastalıklarını önlemek için dikkat edilmesi gerekenler noktasında bilinmesi gereken en temel hususlar şu şekilde sıralanabilmektedir:

• 6 ayda bir diş kontrolü en önemli noktadır.
  • Ağız ve diş bakımına özen göstermek gerekmektedir.
  • Diş sıkma gibi problemleri ciddiye almak ve mutlaka bir hekime başvurmak gerekmektedir.
  • Hastanın ağız ve diş bakımına özen göstermesi yetersiz kalabilmektedir. Bu nedenle dişlerin düzenli olarak diş hekimi tarafından da temizlenmesi gerekmektedir.
  • Sigara tüketiminden ve sağlıksız beslenmekten kaçınmak gerekmektedir.

Periodontoloji Fiyatları

Periodontoloji fiyatları hakkında net bir bilgi vermek mümkün değildir. Periodontoloji tedavisi kapsamında sunulan birçok farklı tedavi yöntemi bulunmaktadır. Hangi tedavi yönteminin tercih edileceği, yapılacak detaylı bir muayene sonrasında belirlenmektedir. Hastalığı ilerlememiş hastalarda profesyonel temizlik yeterli olurken, hastalığın ilerlemesi durumunda diş kaybının önlenmesi için cerrahi müdahale dahi gerekebilmektedir. Bu durum tedavi fiyatlarının hastadan hastaya değişmesine neden olmaktadır. Bunun yanında fiyatlarda değişikliğe neden olan farklı parametreler de bulunmaktadır. Bu parametreler temel olarak şu şekilde sıralanabilmektedir:

• Tedavinin yapıldığı kliniğin teknik imkanları ve kalitesi
  • Tedaviyi gerçekleştiren hekimin uzmanlık seviyesi ve tecrübesi
  • Tedavide yardımcı olan teknik ekibin uzmanlık seviyesi ve tecrübesi
  • Hastaya peridontoloji tedavisi haricinde ek bir müdahale gerekip gerekmediği